Skip to content

Photonics West 2018 – Suomen osasto kasvoi jälleen

24 500 kävijää ja 1342 näytteilleasettajaa tarjoileva fotoniikka-alan ykköstapahtuma Photonics West 2018 oli menestys. Tapahtuma löi ennätyksiä sillä se onnistui kasvattamaan vierailijoiden määrää 10% ja samalla tekniset konferenssit houkuttelivat 7% enemmän väkeä. Myös Photonics Finland messuosasto kasvoi viime vuodesta ja tämän vuoden messut pyöräytettiin 13 yrityksen voimin.

Nyt ensimmäistä kertaa Photonics Finland osastolle pääsi mukaan myös sponsoritoiminnan kautta. Pientä korvausta vastaan tarjolla oli näkyvyyttä niin esitteiden, logoseinän kuin videomainosten muodossa sekä osastolla sai pitää tapaamisia, mikäli pöytäpaikkoja oli vapaana. Tätä kautta haluttiin tarjota mahdollisuus hyödyntää näyttävää Suomen osastoa myös niiden toimijoiden osalta, joilla ei ole vielä mahdollista osallistua osastolle näytteilleasettajana.

Jo vuoden 2017 messuilla osastomme herätti paljon mielenkiintoa ja kiitosta eikä huomiotta jääty tänäkään vuonna. Osasto paranee vuosi vuodelta ja nyt Suomi sekä Suomen fotoniikkateollisuus oli paremmin esillä kuin koskaan. Verrattuna aiempaan tämän vuoden messut osoittautuivat poikkeuksellisiksi. Ensimmäisenä päivänä porttien avautuessa Photonics Finlandin osasto täyttyi hetkessä ja ruuhkaa riitti koko päivän loppuun saakka. Kauppaa tehtiin jopa messupäivien jälkeen. Toinen ja kolmas messupäivä olivat normaaliin tapaan hieman rauhallisempia mutta tästä huolimatta tyhjän panttina ei tarvinnut kenenkään seisoskella.

Osaston kiireisyys kiteytyy hyvin erään mukana olleen yrityksen kommenttiin ”Menee vähän liiankin hyvin, ei jaksaisi enää puhua”. Toiselta yritykseltä loppuivat kaikki jaettavat kortit ja esitteet kun taas kolmannen yrityksen kohdalla kauppa kävi niin kuumana, että jopa kahvikuppi meinasi sulaa käteen. Ratkaisuna tähän jälkimmäiseen Photonics Finland ottaa jatkossa vastuun kestävämmistä kahvikupeista osastolla.

Voitaneen todeta, että tämän vuoden messuilla kohdattiin siis melko positiivisia ongelmia ja yhteishenki oli jälleen huippuluokkaa! Messuosaston paras ydin löytyy sinne osallistuvista ihmisistä kun viereinen yritys kantaa vastuuta myös toisen asiakkaista, toinen tyhjentää omatoimisesti Cupsolo-keittimen roskat sekä kolmas lainaa tarvikkeita saksista lähtien muille. Se on Photonics Finland osaston henkeä parhaimmillaan ja suuri kiitos siitä kuuluu kaikille osallisille.

 

Suomi näkyi ja kuului – Yrityksillä some hallussa

San Francisco tarjoaa suomalaiselle yritykselle loistopaikan olla esillä, koska Photonics West messut houkuttelevat paikalle uutta teknologiaa etsiviä Piilaakson yrityksiä. Oli ilo huomata, että Photonics Finland osaston yritykset panostivat huomattavasti viime vuotta enemmän omaan sosiaalisen median markkinointiin. Viestejä luotiin ja välitettiin ahkerasti sekä näkyvyyttä saatiin hyvin omissa kuin muidenkin verkostoissa. Yhteinen tavoite asiakasvirran ohjaamiseksi Suomen osastolle sekä omien palveluiden äärelle tuotti tulosta.

Viestinnässä on voimaa. Pelkästään Photonics Finlandin messuosastoa ja sen yrityksiä markkinoivat sosiaalisen median julkaisut saavuttivat lähes 30 000 henkilöä Suomesta sekä ulkomailta. Tähän lisättynä osaston jokaisen yrityksen oman viestinnän vaikutus, niin saavuttavuus on ollut todella huikeaa!

 

 

Avaimet käteen -palvelu

Messuosasto ja järjestelyt saivat arvosanoiksi 9.2 / 10. Osaston vastaavan toiminnan arvosanaksi järjestelyjen, asiakaspalvelun sekä asiantuntijuuden osalta muodostui 3.8 / 4. Asioista tiedottaminen sai 4.5 / 5 ja sosiaalisen median markkinointiviestintä sekä valokuvat saivat 4.3 / 5.

Kehitettävää on aina ja joka vuosi yritysten palautteiden pohjalta ponnistetaan eteenpäin. Tänä vuonna osaston yksi isoista parannuksista oli yritysten logojen siirtäminen katosta roikkuvaan rakenteeseen. Näin osastolle saatiin messuhallissa kauas kantavaa näkyvyyttä ja ratkaisu osoittautui hyväksi. Saatujen palautteiden pohjalta yläosa tehdään jatkossa suurempana jolloin logoille jää vielä enemmän tilaa näkyä. Lisäksi Suomi-brändiä pyritään nostamaan enemmän esille.



Osaston sijainti on joka vuosi kuuma puheenaihe. Siihen voidaan vaikuttaa ainoastaan saapumalla messuille uudestaan ja uudestaan sekä pyytäen vuosittain SPIEn suunnalta parempaa sijoitusta. 54% kyselyyn vastanneista toivoisi parempaa sijoitusta jatkossa ja Photonics Finland pyrkii etsimään SPIEn kanssa ratkaisuja, joilla nykyistä sijaintia voisi parantaa.

Messuosasto toimii. Peräti 77% vastanneista ovat osaston toimivuuteen erittäin tyytyväisiä ja 61% vastanneista pitää osastoa myös sopivan kokoisena vaikka toiveita suuremmastakin löytyy. Viimeisimmän tiedon mukaan SPIE ei anna suurentaa lattiatilaa vuoden 2019 messuille. Tästä huolimatta Photonics Finland pyrkii saamaan isomman lattiapaikan sillä tämän hetken haasteena on, että osastolle ei mahdu yhtään enempää yrityksiä.

Joukossa on voimaa ja näin isoilla messuilla pienemmät kuin suuremmat yritykset hyötyvät yhteisosaston tuomasta näkyvyydestä. Messuosasto tarjoaa kustannustehokkaan avaimet käteen -ratkaisun globaalisti tärkeimmässä fotoniikka-alan tapahtumassa näyttäytymiselle.

”Pysyy hyvin kärryillä missä mennään, koska Photonics Westissä on käytännössä kaikki vanhat ja nousevat teknologiat esillä. Lisäksi paikalla on alan asiantuntijoita ja kanssakäyminen on helppoa.”

 

Photonics West 2018 messuosaston yritykset

 

Photonics West 2018 messuosaston sponsorit

 

 

Teksti ja kuvat: Tuukka Pakarinen